• oOoKärlekoOo

Hopprep!?

Hej allesamman!

Jag skulle vilja veta om någon testat/håller på att- träna hemma genom att hoppa hopprep. Funkar det när det gäller att få upp kondition och kanske tappa ett kilo eller två?

Jag tänkte nämligen köpa hopprep, och även vikter till hand- och fotleder som ökar tyngden lite...

Någon som vet lite om effekten av detta?

Mycket tacksam för svar! 

Barn skall aktas, respekteras och lyssnas på!
  • Svar på tråden Hopprep!?
  • Fiyali

Jag har hoppat en del! Visst hjälper det kondition och man förbränner ju :)
    Dessutom är det en roligt alternativ träningsform!

• Brallan84

Du lär ju få upp ben/ryggmuskler och träning av muskler medför ju viss ökat förbränning men kondition, njaaaa...Uthållighet och mjölksyreträning, mer troligt. Kondition skulle jag nog mer mäta i att kunna upprätthålla en bra puls och efter total fysisk påfrestning kunna komma ner i puls snabbt, alltså bör löpning/intervall-träning vara något att sikta på.

Hopprep är roligt etc men tänk på hur monotomt påfrestande det blir för dina leder.

Lycka till!

• oOoKärlekoOo

Tack för all information! Jag skall absolut ha mina leder i åtanke. Kanske kan räcka med 15 minuter om dagen, efter en långpromenad där jag varvar rask takt med promenadtakt... 
    Jag har NOLL kondition just nu så bara att gå en powerwalk kommer att göra nytta.  

• oOoKärlekoOo
    Annanym skrev 2011-02-20 08:26:08 följande:
    Bra att du påminde mig:

" target="_blank">

" target="_blank">

Hihi! Variation kan man alltså få även med hopprep! Jag var en jäkel på hopprep då jag var liten.. Kunde hoppa både med repet i kors och när jag sprang både framåt- och bakåt. 

Får bli att gå och köpa hopprep! 
  • Annanym

Nu kommer vi in på "teknikfrågor" det finns ju olika slags hopprep: Dels sådana som har någon slags plast i repet, och handtag, dels de som är ett riktigt rep. Det blir lite olika "sving" beroende på materialet (alla som är tjejer och som gått i mellanstadiet förstår nog).

• iaseia

Är man inte så van är de nog bättre med ett tygrep känns inte lika mycket, köpte ett plastrep för nått år sedan och tog dram de nu och de är inte skönt.. Hehe
    Tänkte börja träna ute nu så än så länge har ja undertställ och joggingbyxor men till sommaren, nja...  

Svar på tråden Hopprep!?